Minder schadevergoeding voor passagier taxi-ongeval

Een jonge muzikant gaat na dag hard werken ’s avonds de stad in. Na de laatste ronde besluit hij dat het beter is om een taxi te nemen dan te lopen of fietsen naar huis. Hij neemt voorin plaats, naast de chauffeur. Dat blijkt later een rampzalige keuze te zijn.

Want terwijl de taxichauffeur door Amsterdam koerst, ziet hij een slordig geparkeerde auto over het hoofd. De taxi ramt het voertuig en de impact is het grootst op de plek van de passagiersstoel. De muzikant loopt ernstig letsel op. Een dwarslaesie maakt hem de rest van zijn leven afhankelijk van anderen.

Een wrang gegeven: in deze situatie zal de passagier nooit zijn volledige schade vergoed krijgen. Een voetganger, fietser of automobilist die aangereden wordt door een taxi kan, bij hetzelfde letsel en dezelfde schade, uiteindelijk een hogere schadevergoeding krijgen dan een passagier. Hoe kan dat?

Personenvervoer: beperkte aansprakelijkheid

Bij vervoer over de weg gelden een aantal speciale regels op het gebied van aansprakelijkheid. In geval van dood, letsel of vertraging van de reiziger (en bij verlies, beschadiging of vertraging van bagage) is de aansprakelijkheid van de vervoerder beperkt.

Een passagier kan dus maar een gelimiteerde schadevergoeding krijgen. Dit is ingesteld om het ondernemersrisico in grootschalig personenvervoer beheersbaar te houden. Ook is het idee dat personenvervoer onverzekerbaar zou worden zonder deze beperking van aansprakelijkheid.

Ooit heeft de overheid een lijstje met concrete bedragen opgesteld, met een maximum bedrag aan schadevergoeding voor vervoerders. Nu is dat bedrag € 1.000.000. Dus ook als de daadwerkelijke kosten hoger zijn, zal een taxipassagier niet meer schade vergoed krijgen dan 1 miljoen euro.

Dit maximumbedrag is jarenlang een stuk lager geweest. Het hoogste bedrag dat tot begin jaren ‘10 uitgekeerd kon worden was € 137.000 per passagier; ook als de echte schade hoger was.

In die tijd wezen rechters soms een hogere schadevergoeding toe, als er sprake was van zwaar letsel bijvoorbeeld, omdat ze de beperking in die gevallen te onredelijk vonden. De muzikant in het voorbeeld kreeg bijvoorbeeld twee ton aan schadevergoeding (terwijl zijn schade werd geschat op minstens anderhalf miljoen euro).

Ongelukken met taxi’s

Als de muzikant nu dus als taxipassagier ernstig letsel zou oplopen, zou zijn maximum schadevergoeding wel meer in de buurt komen van zijn daadwerkelijke schade. Maar nog steeds zou niet al zijn schade gedekt zijn.

Een andere bittere realiteit: als de muzikant toch op de fiets of lopend naar huis was gegaan en was aangereden door een taxichauffeur, had de vergoeding er ook anders uitgezien.

Voor een medeweggebruiker geldt namelijk niet de aansprakelijkheidslimiet waar passagiers mee te maken krijgen. Al kan het ook in die gevallen voorkomen dat een slachtoffer niet de volledige schade vergoed krijgt.

Dat kan bijvoorbeeld zijn als er sprake is van “eigen schuld”. Een dronken fietser die zonder te kijken oversteekt op een plek waar dat niet mag en dan aangereden wordt, heeft zelf ook schuld aan het ongeluk. De rechter kan dan oordelen dat de fietser een groot deel van zijn schade zelf moet dragen.

De rol van een letselschadespecialist bij taxi ongelukken

Een ongeluk krijgen is al erg genoeg. Om daarna ook bezig te moeten zijn met allerlei ingewikkelde juridische zaken is veel mensen teveel. Een letselschadespecialist kan u de meeste rompslomp uit handen nemen.

Letselschadejuristen stellen voor u de juiste persoon aansprakelijk, bepalen hoe hoog de schadevergoeding zou moeten zijn en regelen indien nodig voorschotten op dat bedrag voor de zaak afgerond is.

Bang voor de kosten van een schadebehandelaar hoeft u niet te zijn: dat zijn ook schadeposten, die voor rekening van de taxichauffeur (of meestal: zijn verzekeraar) komen. Zo kan B&O Letselschade u gratis bijstaan. Ook als u een ongeluk met een taxi krijgt.

 

Gepost op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Stel Arjan een vraag